Hier is een lijst met ERP-vereisten om in gedachten te houden bij het verkennen van opties voor uw bedrijf
- Zorg ervoor dat u het volgende doet voordat u een ERP gaat kopen:
Noem de redenen waarom u ERP-software nodig heeft verschillende bedrijven hebben verschillende behoeften en vereisten. Als u al een ERP gebruikt en op zoek bent naar een nieuwe, vermeld dan de functies die uw huidige ERP mist. Maak een lijst met redenen waarom je een ERP nodig hebt en identificeer de drijvende krachten achter het overwegen van een automatiseringstool voor de bedrijfsprocessen.
- Maak een lijst van uw verwachtingen van uw ERP-systeem.
Zodra u een lijst met redenen hebt gemaakt die uw behoefte aan een nieuwe ERP-oplossing rechtvaardigen, identificeert uw bedrijfsdoelen en hoe u verwacht dat een ERP deze oplost. Betrek daarbij alle relevante bedrijfsonderdelen. Mogelijk moet u uw marketing-, informatietechnologie- en financiële teams raadplegen. Het is zinvol om ook met het HR-team te praten.
- Maak een lijst van de belangrijkste uitdagingen waarmee uw bedrijf momenteel wordt geconfronteerd.
Wanneer u met uw teams of medewerkers spreekt, begrijpt u de meest kritieke problemen van uw bedrijf. Verschillende uitdagingen op verschillende gebieden van uw bedrijf kunnen elkaar en uw bedrijf als geheel beïnvloeden. Nadat u de problemen hebt geïdentificeerd, moet u nadenken over hoe een ERP deze problemen kan oplossen.
- Bepaal uw budget.
Budget is een van de belangrijkste overwegingen bij aanschaf, en ERP is daarop geen uitzondering. Beoordeel hoeveel u bereid bent te investeren en voeg 25% extra toe aan uw budget. Dit aanvullende budget moet uw maatwerkbehoeften dekken zodra deze zich voordoen.
- Ondersteunt het product technische connectiviteit en integraties?
Een ERP is een complete oplossing voor het beheer van de dagelijkse activiteiten van uw bedrijf. Geen enkele ERP is echter oneindig en applicaties van derden zijn vaak vereist om het volledige potentieel van uw systeem te realiseren. Vraag uw potentiële leverancier of integraties eenvoudig zijn en of u toegang heeft tot de API.
- Welk implementatiemodel past het beste bij jou?
Terwijl de meeste bedrijven een Software-as-a-Service leveringsmodel (SaaS) gebruiken, geven anderen de voorkeur aan een on-premise model. Het SaaS-model wordt meestal maandelijks in rekening gebracht voor toegang tot de software via de Cloud. Microsoft Dynamics Business Central levert versnelde time-to-value en biedt meestal een niet-technische, gebruiksvriendelijke configuratie voor het hele team; altijd up-to-date met de nieuwste upgrades en functies en vereist een lage betrokkenheid van IT. On-premise ERP wordt lokaal geïnstalleerd en is misschien niet de juiste oplossing voor elk bedrijf. Implementaties en upgrades zijn meestal duur en langdurig en vereisen enorme IT-resources, vaak met een losgekoppeld data frame work.
- Na het verfijnen van uw opties, is het tijd om uw leveranciersopties te bekijken:
Biedt de leverancier doorlopende ondersteuning? Een ERP-implementatie stopt niet nadat het systeem operationeel is. U hebt voortdurende ondersteuning nodig om specifieke modules aan te passen, bugs op te lossen en uw ERP in goede gezondheid te houden. Zorg ervoor dat uw leverancier doorlopende technische ondersteuning biedt.
- Biedt de leverancier trainingen aan?
De meeste ERP-implementaties mislukken omdat het personeel niet voldoende is opgeleid in het gebruik van het nieuwe ERP. Vraag uw leverancier of zij training geven. Sommige bieden misschien training als onderdeel van de implementatiebundel, maar de meeste bieden trainingen en diensten aan tegen een extra vergoeding. Laat u hierdoor niet afschrikken, aangezien een moderne ERP-oplossing verandert, verandert en schaalt naarmate uw bedrijf groeit, groeit in functionaliteit en gebruik – het maken van professionele, on-demand training is absoluut noodzakelijk om het volledige potentieel van het systeem te realiseren.
- De uiteindelijke beslissing nemen – Een ERP selecteren
Heeft de verkoper al je vragen beantwoord? Als je alle vragen hebt beantwoord en alle regels voor het kiezen van een ERP-product hebt gevolgd, is het tijd om de definitieve beslissing te nemen. Gerenommeerde ERP-leveranciers hebben vaak waardevolle suggesties te doen. Evalueer hoe uw gesprekken en interacties met de leverancier waren. Hebben ze al je vragen geduldig beantwoord en iets gesuggereerd dat je niet wist?
- Ben je overtuigd van hun klantenondersteuning?
Uw interacties met hun verkoopteam weerspiegelen mogelijk niet hoe hun klanten ondersteuningspraktijken zullen uitpakken. Probeer erachter te komen hoe toegankelijk hun ondersteuning is en of u tijdens uw proefperiode toegang kunt krijgen tot ondersteuning. Dat zou u moeten helpen beslissen of klantenservice net zo goed is als verkoopondersteuning.
- Kun je op- en afschalen?
Uw bedrijf evolueert, en uw ERP ook. Als uw bedrijf groeit en u meer capaciteit in uw ERP nodig heeft, moet u kunnen opschalen. Er kunnen modules zijn die u na verloop van tijd misschien niet meer gebruikt, en daarom zou u in staat moeten zijn om af te schalen. Zorg dat flexibiliteit geboden wordt.
- Een ERP is een eenmalige investering. Kies verstandig.
Het kiezen van de juiste ERP-oplossing is essentieel, zodat u uw bedrijf efficiënt kunt beheren. ERP-oplossingen zijn duur en implementaties kosten tijd en moeite. Stel de juiste vragen en maak een lijst van zaken die relevant zijn voor het kiezen van een goed ERP. Beter nog, spreek met ERP-experts die uw unieke behoeften begrijpen en die producten kunnen voorstellen die het beste bij uw bedrijf passen.